آدرس :

اصفهان خیابان هشت بهشت شرقی جنب مجتمع تجاری بهشت پلاک ۸۸۲

تلفن :

031-32641613
031-32669894

ساعات کار

از شنبه تا چهارشنبه 08:00 الی 14:30
پنج شنبه 08:00 الی 12:30

۳۵۰ تن انواع گیاهان دارویی کشور امسال به خارج صادر شد

🔹 مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در سال جاری ۳۵۰ تن انواع گیاهان دارویی عرصه های مرتعی و جنگلی کشور به خارج صادر شده است.

🔹 مهندس ترحم بهزاد مقدار صادرات گیاهان دارویی شش ماه نخست سال گذشته را ۵۴۰ تن اعلام و اضافه کرد: این میزان محصول از سوی بهره برداران مجاز در سطح مراتع و جنگل ها برداشت و از راه های زمینی، هوایی و دریایی به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر شد.    

🔹 وی گیاهان دارویی مرتعی (وحشی) صادراتی را از جمله گل گاوزبان، گل وشا، کتیرا، گلرنگ، دنبلان، آنقوره و آویشن برشمرد و مجموع تعداد آنها را بیش از ۷۰ گونه اعلام کرد.   

🔹 مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی یادآور شد: یکی از سیاست های دولت در راستای منویات رهبر معظم انقلاب، محدودیت در برداشت انواع گیاهان دارویی است چرا که برداشت این نوع گیاهان و ارزآوری به چه بهایی، متاسفانه هرساله گستره زیادی از عرصه منابع طبیعی به خاطر برداشت بی رویه این محصولات تخریب می شود و به گذشت زمان منابع پایه آب و خاک را از دست می دهیم.

🔹 بهزاد خاطرنشان کرد: امروز یکی از دغدغه های بسیار مهم جلوگیری از برداشت بی رویه گیاهان دارویی است که عده زیادی از حاشیه نشینان جنگل و جوامع محلی به صورت گروهی برای مصارف شخصی به سراغ این نوع گونه های گیاهی می روند و در نتیجه شاهد کاهش تراکم برخی از گونه های های ارزشمند هستیم و بنابراین زمان آن رسیده که کمی به عرصه های منابع طبیعی استراحت بدهیم و جلوی انقراض این گونه ها را بگیریم.

🔹 به گفته وی برابر ضوابط ابلاغی اردیبهشت ماه امسال مبنی بر حفظ و احیای رویشگاه های گیاهی در مراتع  جنگل ها، سعی بر آن شده تا برداشت گونه ها گیاهی دارویی ممنوع و به صورت محدود انجام گیرد و به بهره برداران دارای طرح  و مجوز دار چنین اجازه ای داده شود. 

🔹 مهندس بهزاد بیان داشت: در این حوزه با توجه به شرائط اقلیمی و اعمال محدودیت های بهره برداری، کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هر استانی ظرفیت ها را پیمایش و ارزیابی خواهد کرد به تناسب شرائط اقلیمی گونه های گیاهی قابل برداشت است و برابر ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا خارج از طرح ها هرگونه برداشتی غیرمجاز است.

🔹 مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی بیان کرد: برابر آمار طی پنج سال گذشته تاکنون حدود هشت هزار تن انواع گیاهان دارویی از سطح مراتع و جنگل ها در کشور برداشت و از این مقدار ۶ هزار تن صادرات شد و بقیه نیز در داخل کشور مصرف شد.

🔹 بهزاد با اشاره به آنکه حدود هشت هزار و ۴۰۰ گونه از گیاهان دارویی در ایران وجود دارد، خاطر نشان کرد: حدود  ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از این تعداد گیاهان دارویی مرتعی و یک هزار و ۷۲۸ گونه از گیاهان دارویی تولیدی در مرتع کل کشور بومی ایران است.

🔹 بر اساس آمارهای جهانی اکنون میزان تجارت جهانی گیاهان دارویی بیش از ۱۰۷ میلیارد دلار است که طبق پیش بینی انجام شده، این رقم تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

🔹 گزارش های رسمی کشور هم نشان می دهد که سالانه بیش از ۱۷ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۴۶۷ کیلوگرم انواع گیاهان دارویی در قالب ۲۰۹ شرکت تعاونی بخش کشاورزی با اشتغالزایی ۱۰۲ هزار و ۸۸۰ نفر در کشور تولید میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *